
Imprezy karnawałowe, spotkania towarzyskie ze znajomymi, spotkania biznesowe i networkingowe są świetnymi okazjami, aby poznać nowych ludzi i powiększyć swoją grupę kontaktów biznesowych.
TRZY OKAZJE NA JEDNEJ IMPREZIE
W czasie spotkania, gdy konwersacja zejdzie na tematy zawodowe masz doskonałą okazję, aby:
- zbudować swój pozytywny wizerunek eksperta,
- zainteresować rozmówcę,
- zostać pozytywnie zapamiętany.
Załatwiasz te trzy rzeczy jednym spotkaniem w 30 sekund! Jest na to łatwy sposób dla każdego. Tymczasem większość ludzi marnuje swoją szansę!
Zobacz jak wiele osób, na pytanie: “czym się zajmujesz zawodowo?”, odpowiada wymijająco i podaje to co ma wpisane na wizytówce “jestem księgowym”, “jestem marketingowcem”, jestem specjalistą od IT” albo “pracuję w korporacji” (autentyk :-), itd. Czy to brzmi znajomo?
Zobacz, jeśli ludzie zadają pytanie czym się “zajmujesz” zawodowo to nie interesuje ich co masz napisane na wizytówce, ale naprawdę są ciekawi co tak naprawdę “robisz”. Dlatego mam prośbę do Ciebie – jeżeli padnie na Ciebie i będziesz chciał w podobny sposób odpowiedzieć to – NIE RÓB tak jak reszta, gdyż stracisz okazję na zbudowanie swojego pozytywnego wizerunku.
Już słyszę Twoje pytanie: “No dobrze, ale to jak wg Ciebie mam się przedstawić???”
POZYTYWNY WIZERUNEK – JAK TO ZROBIĆ?
Dzisiaj pokażę Ci jak odpowiedzieć, kiedy ktoś Cię zapyta “czym się zajmujesz zawodowo”.
Najważniejszy jest PROSTY, ZROZUMIAŁY PRZEKAZ oraz … WARTOŚĆ, jaką wnosisz.
Dlatego Twoją odpowiedź na to pytanie najlepiej podzielić na 3 części:
PO PIERWSZE
W jednym zdaniu opowiedz na czym polega Twoja praca (Jaki problem rozwiązujesz lub jaką potrzebę zaspokajasz). Wyjaśnij za co płaci Ci firma: np jeżeli jesteś księgowym to możesz powiedzieć “dbam o finanse firmy X” lub “oszczędzam pieniądze firmy Y” albo “wzbudzam zainteresowanie użytkowników smartfonów ofertą firmy Z” jeżeli pracujesz w marketingu, itd.
PO DRUGIE
Opowiedz w jaki sposób pracujesz, jakie umiejętności wykorzystujesz, jaką masz metodologię, a w rezultacie ludzie zrozumieją w jaki sposób wnosisz wartość do firmy (np: że stosujesz optymalizację podatkową lub pozyskujesz nowych fanów marki poprzez kampanie oraz eventy marketingowe, itd).
PO TRZECIE
Trzeci punkt jest bardzo ważny ponieważ dotyczy rozwoju zawodowego – tak już jest, że jeśli się nie rozwijasz zawodowo, to spadają Twoje notowania na rynku pracy.
Dlatego w 3 punkcie wyjaśnij w jakim kierunku rozwijasz się zawodowo i jaki będzie Twój następny krok (np: że kończysz kurs dla biegłych rewidentów dla księgowych, a dla osoby z marketingu może to być rozwój swoich kompetencji w marketingu cyfrowym i prowadzenie kampanii na instagramie).
Na początku taka sposób przedstawiania się może stanowić dla Ciebie dyskomfort. Ale uwierz mi, że Ci to szybko minie, gdyż taka forma prezentowania się sprawi iż ludzie zainteresują się Tobą i zaczną zadawać Ci pytania. Właśnie takim sposobem zyskasz ciekawość i zainteresowanie swoich rozmówców.
WAŻNA UWAGA:
Twoja wypowiedź musi być KRÓTKA i ZROZUMIAŁA dla Twojego rozmówcy, aby go zaciekawiła, a nie znudziła 🙂 Nie wchodź w szczegóły i mów zwięźle.
JAK TO DZIAŁA W PRAKTYCE
Pokażę Ci teraz na moim przykładzie jak jest zbudowany mój komunikat wg powyższego schematu:
PO PIERWSZE
Moja praca polega na szkoleniu menedżerów, wspieraniu ich rozwoju zawodowego i rozwijaniu kompetencji przywódczych.
PO DRUGIE
Prowadzę dla moich klientów tematyczne szkolenia online i coaching w formie konsultacji online, które pomagają im rozwijać kompetencje zawodowe, osiągnąć satysfakcję zawodową i podnieść jakość życia i zarobków.
PO TRZECIE
Chciałbym lepiej pomóc większej liczbie osób i dlatego pracuję nad nowym produktem cyfrowym, który zwiększy satysfakcję moich klientów i szybkość obsługi.
EFEKT FINALNY
Gdy ktoś mnie pyta czym się zajmuję to przedstawiam się tak:
„Pomagam specjalistom i menedżerom zwiększyć wartość na rynku pracy oraz zabezpieczyć ich przyszłość zawodową za pomocą inteligentnej strategii kariery. Dzięki temu podnoszą własną jakość życia i zarobki oraz mają więcej czasu i pieniędzy na realizację swoich pasji.
Obecnie dzielę się wiedzą na blogu, prowadzę tematyczne szkolenia on-line oraz udzielam indywidualnych konsultacji. Ponieważ chciałbym pomagać większej liczbie osób, dlatego moim następnym krokiem będzie stworzenie platformy społecznościowej dedykowanej menedżerom i specjalistom, aby szybciej mogli otrzymać wsparcie jakiego potrzebują.”
Czy to brzmi ciekawiej niż gdybym powiedział, że jestem “HR Menedżerem oraz Ekspertem Kariery”? Jasne że tak.
CO USŁYSZY TWÓJ ROZMÓWCA?
Zacznij przedstawiać się wg takiego schematu, a gwarantuję Ci, że zostaniesz pozytywnie zapamiętany. Zobacz jak taki komunikat odbiera Twój odbiorca:
- jeśli mówisz, co lubisz robić albo komu i jak pomagasz – to już samo to jest czymś pozytywnym co dobrze nastraja Twojego słuchacza,
- gdy opisujesz, w jaki sposób robisz to co robisz – to pozwala to ludziom lepiej zrozumieć i zapamiętać czym się zajmujesz. W ten sposób będą mogli opowiedzieć o Tobie i Twojej pracy komuś innemu – nigdy nie wiadomo co dobrego może z tego wyniknąć dla Ciebie i kogo zainteresuje Twoja historia.
DALSZE KROKI
Jeśli już wiesz jak umiejętnie przedstawiać się nieznajomym osobom to zainteresuje Cię również jak w profesjonalny sposób przedstawić się na rozmowie kwalifikacyjnej.
Kliknij wideo poniżej, aby dowiedzieć się jak odpowiedzieć na najczęstsze pytanie jakie pada na rozmowie rekrutacyjnej: PROSZĘ OPOWIEDZIEĆ COŚ O SOBIE …
[…] Dobrze przygotowana odpowiedź na te 4 pytania jest niczym innym jak “Reklamą Osobistą” – czyli opisem Twoich kwalifikacji i usług, jakie oferujesz. Inną nazwą Reklamy Osobistej jest “komunikat marki osobistej”. Praktyczny przykład oraz więcej na temat konstruowania Reklamy Osobistej (komunikatu marki osobistej) znajdziesz w innym moim artykule: Jak zrobic wrażenie w 30 sekund. […]