Ta strona korzysta z ciasteczek, aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie i akceptujesz politykę prywatności.

Blog

JAK EPIDEMIA WPŁYNIE NA POSZUKIWANIE PRACY?

JAKIE DZIAŁANIA MUSISZ PODJĄĆ?

Teraz w obliczu epidemii koronawirusa, zdrowie i ochrona życia naszego oraz bliskich jest najważniesza, ale życie toczy się dalej i wszyscy musimy odnaleźć się jakoś w tej nowej sytuacji.

Dla wielu osób poszukujących pracy obecnie jest to podwójny stres – zagrożenie zarażenia wirusem i utrudnienia w codziennym życiu spowodowane epidemią to jedno, a zawieszenie rekrutacji i odroczenie do czasu wyklarowania sytuacji to drugi problem.

Faktem jest, że w najbliższym czasie ze względów bezpieczeństwa część rekrutacji zostanie zawieszona, a część przeniesie się do online i będzie prowadzona w formie wideo przez Skype lub inne komunikatory. 

Wiele osób zastanawia się jak ta wyjątkowa sytuacja wpłynie na możliwość zdobycia nowej pracy. Na razie nie wiadomo jakie będą ekonomiczne skutki epidemii w Polsce, ale jedno jest pewne – sytuacja finansowa wielu przedsiębiorstw pogorszy się, w związku z czym firmy zrewidują swoje plany zatrudnienia. Część firm wykorzysta tę sytuację do przeprowadzenia restrukturyzacji, co może skutkować redukcją części etatów nie związanych bezpośrednio z podstawową działalnością firmy.

CO TO DLA CIEBIE OZNACZA I CO MUSISZ ZROBIĆ?

  1. Jeśli przymierzasz się do zmiany pracy – wstrzymaj się i skup się na ochronie obecnego dochodu.

Jest to bardzo ważne, ponieważ w obecnej sytuacji fakt, że masz dziś pracę nie znaczy, że za kilka miesięcy nadal tak będzie. Firma, aby ratować swoją sytuację ekonomiczną może czasowo zredukować część etatów nie wpływających bezpośrednio na sprzedaż firmy.

Jeśli nie pracujesz w sprzedaży zastanów się jak Twoja praca może bezpośrednio wesprzeć funkcje sprzedażowe. Jak możesz wesprzeć handlowców, aby zwiększyli sprzedaż? Jeśli wydajesz pieniądze firmy to zastanów się gdzie możesz znaleźć dodatkowe oszczędności, albo które wydatki przesunąć na później, aby poprawić bieżącą sytuację firmy. Zgłaszaj pomysły i komunikuj co robisz – pokaż w jaki sposób Twoja praca i inicjatywa bezpośrednio przyczynia się do poprawy sytuacji firmy w trudnym okresie. W ten sposób utrzymasz swoją pracę, a firma zredukuje inne stanowiska, które są tylko kosztem i nie są „konieczne” w aktualnej sytuacji. Jest to brutalna prawda, ale właśnie tak myśli pracodawca, który przede wszystkim dba o interes firmy, a nie Twój.

  1. Jeśli jesteś w trakcie poszukiwania pracy – przejdź jak najszybciej na ukryty rynek pracy i dostosuj swój komunikat dla pracodawcy.

W obecnej sytuacji trudnej sytuacji najszybszym sposobem na znalezienie nowej pracy będzie aktywne jej poszukiwanie poprzez sieci społecznościowe (Linkedin) i docieranie do firm, które się nie ogłaszają na portalach o pracę. Jest na to bardzo skuteczne rozwiązanie, tzw. strategia poszukiwania pracy na ukrytym rynku, o którym napiszę wkrótce.

Jeśli chodzi o dostosowanie Twojego komunikatu dla pracodawcy – w obecnej sytuacji tak jak napisałem powyżej pracodawca skupia się na przetrwaniu trudnej sytuacji. Twój komunikat do potencjalnego pracodawcy powinien podkreślać jak możesz mu w tym pomóc czyli jak wspierasz funkcje sprzedażowe albo jak generujesz oszczędności. 

Część osób powie, że nie ma wpływu, ani na oszczędności, ani na sprzedaż. To jest nieprawda – fakty są takie, że na każdym stanowisku masz wpływ na koszty i przychody pracodawcy i możesz to pokazać. Najważniejsze jest Twoje podejście i myślenie tak jak pracodawca. Poniżej podaję konkretne przykłady:

Funkcja: Specjalista ds. HR – odpowiada za rekrutacje, szkolenia, planowanie zatrudnienia, administrację kadrowo-płacową, etc. 

Możesz zaproponować :

  • zmianę harmonogramu szkoleń i przesunąć w czasie te najważniejsze, a te mniej pilne przenieść na przyszły rok. 
  • wspólnie z menedżerami działów i pracownikami modyfikację grafików urlopowych, aby zmniejszyć stan urlopów. 
  • modyfikację regulaminu premiowania i wprowadzić okresowo prowizje od sprzedaży dla pracowników nie związanych ze sprzedażą, itd. 

Funkcja: Specjalista ds. administracyjnych – odpowiada za zaopatrzenie biura, umowy najmu biura i sprzątanie, umowy telekomunikacyjne, obsługę korespondencji, pracę recepcji, etc.

Może zaproponować:

  • częściowe zawieszenie usług zewnętrznych (np. odbieranie poczty 2 razy w tygodniu zamiast codziennie)
  • wprowadzenie oszczędności oraz ograniczenie zakupów materiałów eksploatacyjnych i biurowych
  • czasowe wprowadzenie tańszych zamienników, itd

Chodzi o to, aby w komunikacji z pracodawcą, w CV i profilu Linkedin podkreślić Twoje osiągnięcia i kompetencje, które pokażą mu jak możesz rozwiązać jego problem.

Related Posts